torsdag 31 mars 2011

Gröna hjältar eller uråldriga tanter?

Oh vad det är roligt med lite annorlunda grepp när det gäller blommor och trender. I samband med Nordiska trädgårdar i Stockholm spinner varuhuset Pub vidare på utställningen och fördjupar känslan av att den gröna tiden på året är här. Det är Designstudion From Us With Love som tillsammans med trendexperten Jan Rundgren gjort en utställning i varuhuset PUB. Med utgångspunkt i nio klassiska krukväxter vill man med hjälp av modern inredning och design återuppliva en bortglömd skönhet och status. Utställningen hittar du i PUB:s ljusgård tom 7/4.


Så här beskriver de utställningen:
"Efter en lång period av minimalism börjar sakta färger, former och uttryck inspirerade av naturen leta sig in i våra bostäder. Växter i hemmet upplever en renässans och har fått en framskjuten roll som inredningsdetalj. Trender inom mode går ofta i cykler, det gäller även växtlighet och inredning. Precis som den utsvängda byxan gjort en lite oväntad återkomst i den moderiktiga storstadsgarderoben har den taggiga kaktusen smugit sig tillbaka, med nyvunnen status bland trendspanare och inredningsentusiaster.

Jan Rundgren har valt krukväxter till utställningen som precis som kaktusen fått en mer anonym plats utanför rampljuset. Blommor som vi uppfattar som föråldrade och tråkiga har svårt att hitta en naturlig plats i våra moderna hem. Dessa gröna hjältar förtjänar en ny chans och att återupptäckas av en ny generation.
Med hjälp av kombinationen av piedestal och glaskupol undersöker Form Us With Love med sin design nya möjligheter att belysa och höja statusen på dessa gröna klassiker. "Men hur mycket betyder presentationen,och vart går gränsen för vad storstadens stilrena hem klarar av? Finns det plats för söta Begonior och kan mormors Saint Paula grönska igen, i ett nytt sammanhang?"


Intressant frågeställning. För mig är svaret långt i från självklart. Det fanns ett tag när min mammas importerade kaktusar från tiden i Liberia fullständigt blommade över på min fönsterkarm. Sedan ändrades smak och tycke och kaktusarna fick ge plats åt lite mer romantiska och rennässansaktiga arter. I veckan ringde mamma och de 35-åriga gamla växterna och undrade om det inte fanns plats för en ny kaktus i mitt liv. Jag var tveksam till inflytten men jag måste erkänna att dessa bilder gjorde mig lite inspirerad! Kanske skulle jag ändå ge kaktusen en andra chans, varför inte under en vacker glaskupol som här nedan?


Bilder från Pub:s presstjänst


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar