onsdag 2 mars 2011

Balkongliv och Myrten i Barsebäcks by

Sitter och lusläser årets första nummer av Trädgård & blommor. Fantastiskt inspirerande med vackra trädgårdar och överdådiga blomsterarrangemang, ja jag ska erkänna jag älskar trädgårdtidningar. En av alla mina företagsidéer som kommit över mig uppstod när vi flyttade till en större lägenhet med lång balkong. Jag började intressera mig för balkongliv. Min idé var att skapa en ett företag som sysslade med produkter, växter, inredning och design av balkonger. Idag finns det flera företag som sysslar enbart med balkongliv och city trenden ligger verkligen i tiden. Imorgon när skånska trädgårdar öppnar sin mässa kommer just balkonger att vara i fokus. På mässan är särskilda balkonger skapade för att passa just dig och dina sinnen. Är du intresserad av att veta mer om mässan så besök deras hemsida. Jag kommer självklart att göra ett längre inlägg om mässan efter att jag besökt den själv.







När jag fortsätter att bläddra i tidningen hittar jag Maria Oberlie, från Barsebäcks by!  Hon älskar myrten och har ett växthus fullt med dessa. Hennes äldsta myrten är 17 år. Maria har hämtat inspiration från Löddeköpinge plantskola där keramikern Jonte Schlenz har en stor samling myrten. Förra våren inhandlade jag en stor kruka av Jonte. Krukan fick verka som avslut på vårt stora trädäck. I krukan planterades bland annat uppstammad fjärilslavendell, stäppsalvia och minidaggkåpa. Fjärilslavendeln är svår att rädda från köld men det ska bli spännande att se vad som hänt med de andra perennerna. Ett uppstammat träd som dock inte är en myrten planterades 2009 intill huset på framsidan. Maria Orberlie visade hur man kunde ta sticklingar av myrten och detta inspirerade mig att försöka bege mig ut och ta sticklingar från bland annat detta söta lilla träd.


Romantisk kruka från Åhléns

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att du gillade det reportaget.
    Jag är så glad för att Drömhem gör alltid de där sidorna så fina. Det är inte alltid de blir det.
    Skall bli lite bättre på att titta in hos dig.
    Ha de gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Glömde säga... du kommer väl förbi och säger hem!

    finns i Allt om trädgårds monter. B105
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du hittade hit! Denna blogg är alldeles ny. Vilka fina bilder du har tagit till reportaget. Ska absolut försöka besöka Maria själv i Barsebäck. Ska kolla efter er monter på mässan!

    SvaraRadera