tisdag 24 januari 2012

Ett tak av blåregn

När jag som bäst fick upp trädgårdsandan igen drog fader frost ni över vårt sydligaste landskap och täckte allt som var grönt. Man tappar lätt sugen även om solstrålar alltid är välkomna. Hur kan det vara så långt till vår från vinter men så kort till sommar från vår. Är det för att vi inte hinner med alla våra projekt som vi skissar på under vinterhalvåret. Vad skissar du på?

Jag funderar mycket på tak, inte tak som i papp och pannor utan ett trädgårdstak. Jag skulle vilja ha ett tak av blåregn- denna kinesiska skönhet, men blåregn är ganska vildvuxet och behöver beskäras minst två gånger per år för att få en vettig struktur och en kraftig blomning. Blåregnet slingrar sig motsols och i juni-juli blommar den med 20 cm hängande blommor. Tydligen måste man ha en plan för blåregn och jag som bara vill plantera planlöst...Slottsträdgårdmästaren har alltid mycket intressant att komma med. Jag har lånat bilden nedan av honom och vill ni veta mer om blåregn så klicka på bilden.

1 kommentar:

  1. Vad det är härligt med blåregn. Det påminner mig om sydligare breddgrade. Själv bor jag i zon 4-5 men drömma kan man ju alltid.

    SvaraRadera