tisdag 31 januari 2012

Bolltisteln är årets perenn

En formstark stjärna som förlänger säsongen med sina svävande glober över den soliga rabatten; så motiverar perennagruppen årets perenn 2012 och vinnaren är bolltisteln!  En rolig anekdot är att bolltisteln var min sambos enda önskemål om blomma när vi anlade vår trädgård, eller rättare sagt började att skapa det som en dag kommer bli vår trädgård. För några veckor sedan framförde han faktiskt ett önskemål om att plantera fler bolltistlar. Inte enbart för att blått är min absoluta favoritfärg framhäver jag denna blomma utan även känslan i vad växten förmedlar, det är nästan som ett förtrollande djup att på nära håll betrakta blomman. För många år sedan plockade jag bolltisteln som eternell och torkade den. Än idag hänger buketten kvar i mitt flickrum med samma intensiva blå färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar