lördag 26 februari 2011

Knoppar som brister och en sandlåda fri från bajs!

Kylan naglar sig fast och huden känns fortfarande som en plånbok av ormskinn. Tomten har blivit lite städad under dagen och givetvis har jag inspekterat rabatter, knoppar och annat spännande. Syrénen knoppar sig och jag konstaterar att övervintringen av fikonträdet blev lyckad. Dock hade de två Mårbackapelargonerna möglat totalt. I senaste numret av Allers trädgård berättar Lena Dahlkvist som älskar pelargoner, att under vintern ska blommorna inte stå för tätt, för då ökar riskerna för mögelangrepp. Detta har jag nog dessvärre missat. Något jag ska memorerar vid nästa års övervintring. 2011 får alltså bli ett år då jag investerar i nya spännande sorter av pelargoner. I reportaget fanns några fina favoriter som jag ska studera närmare. Mårbacka är ju ändå en klassiker som det finns några sorter av....ja en och annan ny sådan får det ändå bli.


Nu när man inbillar sig att vintern går mot sitt slut så börjar det snurra i huvudet. Jag börjar tänka på trädgården och alla möjliga och omöjliga projekt som känns lockande. Idag började vi prata om ett första projekt. Att skapa en ny sandlåda. En sandlåda som kan smälta in som en naturlig del i en harmonisk trädgård. Vi har en gammal sandlåda som följde med huset. Träet börjar ruttna och sanden känns ofräsch med alla vilda djur som huserar i vår trädgård året runt. Sandlådeprojektet går av stapeln så fort tjälen släpper.


Njuter av en ros i köksfönstret i väntan på våren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar